Annons:
Etikettskötsel-och-omvårdnad
Läst 1385 ggr
Soltrollet
8/11/14, 12:57 PM

Hur få bort gultoning ur vit päls?

Vi har fyra vita devonrex och två av dem har fått jästsvamp på olika delar av kroppen. För att behandla detta sattes malaseb (tror jag det stavades) schampoo in av en hudveterinär. Katterna badades och fönades efter ordination 3ggr/ vecka under ca en månads tid. Nu har badandet trappats ner till 1-2ggr/vecka. Ena katten har blivit jättefin, vit och pälsen kommer tillbaka där den tidigare blivit tunn. Den andra katten har blivit ännu mer gul än innnan behandlingen! Den katten är det blodprover tagna på och de såg fina ut. Hur får vi bort gultoningen ur kattens päls?

Annons:
[Emma--]
8/11/14, 9:35 PM
#1

Min Sheri blev väldigt gul i pälsen när hon hade jästsvamp men det ordnade sig ju mer eller mindre ganska direkt det blev bättre. 

Kanske skulle det gå att testa något annat schampo sen när det blivit ännu bättre?

Silvestris
8/17/14, 12:32 AM
#2

Det finns vitschampo om det är hela pälsen som gulnat. Jag använder PCL vitschampo och det funkar super. Är det bara fläckvis gulnad kan man blanda lite potatismjöl eller majsstärkelse med vatten, smörja på, låta torka och sedan borsta ur.

Upp till toppen
Annons: