Annons:
Etikettallergi
Läst 2256 ggr
[ellenhellstrom]
2016-01-14 20:14

Plötsligt allergisk

Hej!

Åh jag får ont i hjärtat när jag tittar på era fina katter här på sajten.

När jag bodde hemma hade vi haft våra två Devon rexer i ca 4 år. Allt var frid och fröjd. Sen flyttade jag till Kina i ett år, och när jag kom hem så var jag allergisk mot dom, fruktansvärt tråkigt. Nu har jag flyttat hemifrån och träffar dom ibland men det verkar bara bli värre och värre… Kli i ögonen är ok för mig, men när jag inte kunde dra djupa andetag började jag bli riktigt ledsen.

Jag vill så gärna ha en egen liten kisse, men det verkar som jag måste ge upp det. Ni om någon förstår hur de känns att ge upp sin Devon-kärlek. Usch.

Någon som varit med om nått liknande? Är alla devon lika, eller är man bara allergisk mot vissa?

💔

Annons:
Essentials
2016-02-19 21:22
#1

Fy vad tråkigt att läsa, måste vara väldigt jobbigt! Tyvärr är ju just katt ett av de mest allergiframkallande djuren. Men alla reagerar inte på allergenet på samma sätt, bara för att en är allergisk mot en kattras behöver det inte betyda att alla är allergiska mot den rasen. Sedan är katter olika allergiframkallande också. Som du kanske redan vet är kattungar mer allergiframkallande än vuxna, men även vuxna katter av samma ras (i det här fallet Devon rex) är olika allergiframkallande. T ex har jag själv haft två Devons, en hane och en hona. Hanen reagerade jag aldrig på, men honan däremot kunde det börja klia i näsan och på huden efter jag gosat med henne. Jag vet inte hur pass allergisk du är, men det kan vara möjligt att du hittar en katt som du inte reagerar lika mycket på. Annars har jag hört talas om något som heter immunterapi, där man tar sprutor innehållande allergenet för att kroppen till slut inte ska reagera på det lika starkt. Dock är detta något som kan ta flera år innan det ger resultat.

Upp till toppen
Annons: