Annons:
Etikettskötsel-och-omvårdnad
Läst 2429 ggr
VT4ever
2/12/16, 2:52 PM

Rengöra öron hjälp!

Hej! har köpt förra lördagen två vuxna devon rex. Hur skall man rengöra öronen, på ena hanen så är det brunt smuts lite här och var.. har försökt närma med en tops men han bara backar undan. Hur gör ni när ni rengör era devon rex öron?

Annons:
[ellenhellstrom]
2/16/16, 8:35 AM
#1

Roligt med nya devon rex! På devon måste man då och då rengöra ögon och öron. Tror inte det är många katter som gillar att rengöra öronen, men ibland måste man. Din katt kommer nog aldrig bara stå still och låta dig peta in en tops i örat på honom. Du måste nog hålla i honom och bara göra det. Håll i örat med ena handen och topsen i andra och ta bort den värsta smutsen

VT4ever
2/16/16, 7:09 PM
#2

Okej tack, då är inte det inte bara mina katter som är så xD får inte vara så mjäkig då. Har haft dem lite mer än en vecka och upplever inte dem så aktiva som beskrivs, men det kanske tar ett tag innan dem bärjar busa mer med varandra för just nu händer det bara då å då :)

[ellenhellstrom]
2/17/16, 12:46 PM
#3

Ja, nä jag tror inte det är många katter som uppskattar det, men det måste ju göras.

Jasså, hur gamla är dom ungefär? Mina var superbusiga dom första fem åren men sen började dom lugna ner sig. Får sina rex-fnatt ibland men betydligt lugnare nu för tiden

VT4ever
2/17/16, 2:03 PM
#4

ena är 2 år och den andra är 5 år :)

lejoneva
4/2/16, 4:28 PM
#5

Det är bra med koksalt i örat först som löser upp lite och sedan gärna ha någon till hjälp, om man inte är van. Se upp så att topsen inte kommer in i örat utan bara används  i ytterörat. Man kan också linda in dem i en handduk, så kan de bli lugnare. Och så vara lugn själv förstås :)

lejoneva
4/2/16, 4:31 PM
#6

Kan ta lite tid, innan de känner sig hemma. Alla katter är dock inte superaktiva, även om de är rexar. Mina två har varit lugna hela tiden - men roliga ändå.

Annons:
lejoneva
4/2/16, 7:36 PM
#7

Jag menar alltså koksaltlösning. Man kan även koka upp lite vatten lägga i lite salt och låta det svalna tills det är behagligt att badda i örat.

Upp till toppen
Annons: