Annons:
Etikettfodervärd-sökes-finnes
Läst 3869 ggr
Gunlog
11/14/09, 9:31 PM

Fodervärd för devon rex på prov !!!

Hej alla kissemissar (och era hussar och mattar)! Skrattande

Jag har varit inne mycket på Cornish iFokus och pratat om min sambos kattallergi. Vi skulle gärna vilja hälsa på någon uppfödare till härliga Devon-katter. Vi bor i Arlöv, utanför Malmö, i Skåne.

Detta för att se om han klarar av en Devon Rex.

Skulle det fungera, så skulle vi vilja prova ytterligare att vara fodervärdar på prov några veckor för en Devon…

Skicka ett PM till mig, om någon skulle vilja hjälpa oss…

Tack på förhand!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
[Stampelina]
11/14/09, 9:56 PM
#1

Vi har ju en pälskling som du skulle få hälsa på, men vi bor utanför Stockholm så det blir lite långt för dig att åka. Sen är nog vår Nova inte av den allergivänliga "typen" heller, för när vår dotters gudmor var här som har kattallergi så klarade hon 2 min sen rann hennes ögon och rätt snart hade de svullnat igen och hon var toksnuvig…

Sen hade vi min svåger här på besök. Han är också kattallergiker. Det gick bra för honom (i ett par timmar) fram tills dess att han började leka med henne och hon råkade riva honom, då var det som att det öppnade upp allergin ordentligt för honom… "Rivsåret" som knappt syntes från början växte enormt och han svullnade igen i hela ansiktet, allting dunkade och till slut blev de tvungna att åka hem för det blev olidligt.

Nu är hon kanske mycket mer allergiframkallande än andra devonsar och jag tycker ni gör så rätt som provbesöker uppfödare för att kolla hur det skulle funka.

Du vet att jag sitter här hemma och håller tummarna för att ni ska lyckas hitta en underbar vän i päls.

Kram.

[Stampelina]
11/14/09, 10:03 PM
#2

Rivsåret, kan jag bara nämna också, det satt inte i ansiktet utan på handen. Bara utifall att någon tolkade det så!Tungan ute

[Tiddlywinks]
11/15/09, 12:34 AM
#3

Värt att notera är att kattungar generellt är mer allergena än vuxna katter. Fertila katter mer allergena än kastrerade samt att mörka katter är mer allergena än ljusa.

Det finns ju några uppfödare i Skåne, kika in på Rexringen.

Däremot är det kanske inte helt lätt att hitta någon som faktiskt lånar ut sin katt.

[Tiddlywinks]
11/15/09, 12:40 AM
#4

Jag som allergiker svullnar upp vid ev rivsår, likaså om jag blir slickad på av katterna (dock inte hundarna). Jag försöker alltid att tänka på att aldrig aldrig klia i ögon utan att ha tvättat händerna. Likaså tar jag allergitabletter vid behov, tex vid pollentider samt förkylning.

Viktigt är ju dock att allergikern är lika mån om att verkligen vilja ha katten, så mycket att h*n är beredd att ta ev nästäppa/medicinering. Tycker mig ofta se att det är kvinnan i ett förhållande som vill ha katt och mannen är "allergisk" och tyvärr så är det inte en bra kombination.

Gunlog
11/18/09, 7:37 PM
#5

God kväll!

Först vill jag klargöra, precis som på Cornish-sidan, att det faktiskt är min älskade sambo som vill testa sig fram. Jag skulle ALDRIG få för mig att TVINGA honom till någonting! KAN han inte ha katt så KAN han inte. Jag blir faktiskt irriterad på att bli dömd i förväg av folk som INTE vet något om oss. Jag vet hur mycket han vill ha katt: LIKA MYCKET som jag, om inte mer. Han har själv haft katt en gång i tiden. Man får faktiskt inte döma någon utan att veta hur det egentligen ligger till. Det är MIN SAMBO som ber MIG att fråga om hjälp med att hitta rätt kattras här inne på iFokus, och be om tips om vad som kan göras. OM jag tvunget vill ha katt, utan att bry mig om hans allergi, så får jag var så snäll och flytta härifrån, och jag splittrar väl inte en familj bara för det? Nåja, tillbaka till ämnet nu…

Vi har provat vuxna Cornish, men vill även prova Devon. Gubben är allergisk mot pälsen, så om han "sticker" sig på ett hårstrå från katt/hund, svullnar det och börjar klia och ömma.

När vi provade Cornish så var det lugnt när vi hälsade på hos dessa 4 fyrbenta småttingar. Där var inte nystädat, eftersom vi bad om det. Vi fick låna hem ett liggunderlag, som var MYCKET VÄL använt, kan jag säga. Han tog detta när han satte sig vid tv:n på kvällen. Han höll det mot kinden i 2 minuter, sedan kom det på två röda… Kli i ögonen, kill i näsan… Han har redan allergimedicin, i form av inhalatorer. Dessa har han alltid haft, ändå kunde han ha katt förr… Min sambo vill gärna prova sig fram tills det inte finns fler alternativ. Jag, eller rättare sagt, min sambo, hoppas på att få ett svar från någon som skulle vilja hjälpa till genom en liten fika hemma hos en devon-katt.

Stampelina, med tanke på vad du skriver är det kanske en mindre bra idé att prova Devon. Men det får han avgöra. Jag visade dina foton på er lilla "Cirkus-loppa" och han tyckte hon var SÅÅÅÅÅ SÖT! En RIKTIG busa!

Tiddlywinks, jag har inte tänkt på att gå in på Rexringen och kolla. Jag har också hört det här med pigmentet, men det är många som avvisar detta. JAG vet inte, men det är kanske värt att prova. De vi var hos, hade ju en svart CRX. Men han reagerade inte när han hade klappat henne och sedan tog sig i ansiktet. Vi ska kanske prova med en ljus katt, att låna hem en liggdyna. Hmmm… En bra tanke. Det får jag fråga honom om. Tack så mycket för idén, Tiddly. Det uppskattar jag/vi jättemycket.

När räknas de som ungar resp vuxna? De hade en ettårig CRX som min son for runt med. De två lekte som om de var livskamrater. Min sambo märkte ingenting, trots att det var precis i närheten av honom. Jag kan förstå att det är svårt att låna ut sin katt hur som helst. Det hade inte jag gjort heller. Men vi kom på idén med att:

1: Hälsa på hos någon som vill sätta ut sin katt till fodervärd.

2: OM mötet fungerar: låna hem en liggdyna.

3: OM det inte bli FÖR STOR reaktion, så prova vara fodervärd i kanske 2 veckor, DÄREFTER diskutera om ev. fortsättning.

Vi kastar oss inte in i någonting hur som helst.

Åh, nu blev det så mycket text igen… Ni är så mysiga här inne på iFokus att jag bara skriver och skriver…

Nej, nu ska jag ta mitt kaffe och sörpla lite…

Vi får se vad jag hittar på Ringen…

Puss och kram alla kissemissar!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Stampelina]
11/18/09, 9:00 PM
#6

Gunlog jag är säker på att ni kommer bli en underbar kattfamilj när ni hittat en kisse som passar er.

Förstår att du tycker det känns jobbigt att "behöva förklara dig" så som jag sett att du fått göra nu. Tycker det ni gör nu - att verkligen testa din mans allergi ordentligt är så himla bra. Om fler människor gjorde som ni så skulle så många katter slippa flytta runt för att folk "trots allt" inte tålde sin katt… Men försök att se folks "ifrågasättande" som omtanke istället för kritik, jag tror att det är just omtanke folk försöker visa ibland även fast det kan låta annorlunda när man läser texten de skrivit.

Jag hoppas verkligen att ni ska kunna hitta en vän som kan bo hos er utan att din man påverkas!

Skulle ni ha vägarna upp mot Stockholm får ni gärna titta in på en fika här hos oss!

Kram.

Annons:
MalinL
11/21/09, 10:48 PM
#7

Ni har inte funderat på Sphynx, kanske tål han dem bättre? Bara en tanke.

[Stampelina]
11/21/09, 11:11 PM
#8

Jag ÄLSKAR sphynxar!! Vi valde mellan sphynx och rex, men lotten föll till slut på rexen då de kräver mindre pälsvård, men vi har båda sagt att vi nån gång absolut ska ha en sphynx!

Gunlog, ta dig en funderare, kanske kan sphynx vara rasen för er!Glad

Gunlog
11/22/09, 1:12 AM
#9

Jo, "Stampis", jag förstår att folk skriver utav ren omtanke, men det är så lätt att döma innan man vet hela historien.

Sphynx är ett absolut nej. Min sambo gillar dem inte alls. Han vill ha med hår på, trots att han är allergisk mot pälsen.

Det är tur att jag har er här inne, för ni ger oss så många bra idéer om hur vi ska kunna lösa problemet för min sambo.

Jag sade till honom häromkvällen att han kan prova snusa på en liggdyna från en ljus katt. Han blev hoppfull över det förslaget.

Vi ger oss inte i första taget, men det tar tid att prova sig fram.

Under tiden får jag sitta här på forumet och glädjas med alla historier ni berättar om era älsklingar…

Vi ger inte upp!

Stampelina? Tack så hemskt mycket för att du tänker på oss och håller tummarna! Stor kram till dig…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: