Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 2171 ggr
SE*Geishas
5/22/13, 7:08 AM

Hjälp att färgbestämma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla cornish rex unge föddes helvit och har nu utveckat endel färg. Vi vet att hon e padda och maskad och bicolor. Vet nån vad för padda? Svart? Blå? Choklad? Lila? Här 5 veckor

Annons:
SE*Geishas
5/22/13, 7:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hennes öron e ganska mörka och mer blå. På kroppen blev hon mer brunaktig än blå när creme färgen började träda fram.

SE*Geishas
5/22/13, 7:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ser ut som lila på tassen, men hon e ju bara 5,5 vecka här och kan säkert få mkt mörkare m tiden?

Jina
5/22/13, 11:01 AM
#3

Ser ut som en bruntonk väl? Men cornish har väl inte den färgen. Jag suger på maskfärger dock 😃

SE*Geishas
5/22/13, 2:47 PM
#4

Jo då cornish har bruntonk. Men hon e kallt blå på öronen o svansen. Padda e hon också så man nämner inget om tonkanes, burma lr siam. Jag förstår inte heller de här m maskade. Enligt folk som bedömt e hon siam maskad för att hon föddes helvit och för att hon e den ton hon har. Förstår inte riktigt :)

Jina
5/22/13, 4:25 PM
#5

Har de? Aldrig hört att cornish fanns i burma, kul lära sig nåt nytt =)

Men vare sig hon är padda eller enfärgad så ska hon väl ha en specifik maskning? Det enda som "går bort" vid maskning är ju mönster som generellt bara brukar kallas tabby.

SE*Geishas
5/22/13, 5:08 PM
#6

Om inte burma fanns hos cornish så hade inte tonkanes funnits. Då tonkanes är en katt med siam och burma-gen. Nej tydligen heter det bara blåsköldpaddmaskad bicolor, eller brunsköldpaddmaskad bicolor. Vad hon nu är :). De finns ju tigre o spotted också. Eller vad menar du? :) tycker de här m färger e väldigt intressant :) vill lära mig mer

Annons:
Jina
5/22/13, 5:37 PM
#7

Ja, jag vet det. Därav mitt svar att jag inte visste att CRX hade burmamask.

SE*Geishas
5/22/13, 8:08 PM
#8

Fasst man har med kod för vilken maskad. I de här fallet har folk sagt att de e 33, dvs siam maskad. Vet ej hur dom kom fram till det. Kanske att hon föddes helvit..

Jina
5/22/13, 8:37 PM
#9

Du skrev "Padda e hon också så man nämner inget om tonkanes, burma lr siam". 

Jag vet att man har kod för maskat. Vad jag inte visste var att CRX även kommer i burma och tonk. Enda maskade jag sett var si-rex. Trodde din var tonk pga den väldigt utfärgade kroppen.

SE*Geishas
5/22/13, 9:13 PM
#10

Jaha, jag menade bara att du har rätt i att man nämner typ av maskad i stamtavlan, men när man säger vad hon e för färg så säger man bara blåsköldpaddmaskad bicolor. :)

Jina
5/22/13, 9:22 PM
#11

DU säger. Inte man. Du. Det är ingen regel.

SE*Geishas
5/22/13, 11:35 PM
#12

Jaha, jag skriver bara hur jag uppfattat det. Men jag kan ha helt fel! Men är väldigt intresserad av detta så du får jätte gärna förklara för mig hur man också kan säga! Typ blåsköldpaddsiamaskad bicolor? :)

[Emma--]
5/30/13, 6:37 PM
#13

Kom du fram till vad hon har för färg? 🙂

Annons:
SE*Geishas
5/31/13, 8:00 AM
#14

Blåsköldpaddmaskad bicolor :). Fick lära mig att man inte ska kolla på kroppen när man avgör färg på maskade. Att man ska kolla nos, öron, svans o trampdynor. Och eftersom hon har en kall blå färg på öron o svans så ska det vara en blåpadda. Om hon hade vart svart/brunpaddsmaskad så hade hon haft mer bruna öron. :)

[Emma--]
6/3/13, 6:43 PM
#15

Okej. 🙂Det verkar finnas mycket att lära när det gäller färger haha. Tur det finns dom som kan hjälpa. 🙂

Upp till toppen
Annons: