Annons:
Etikettallergi
Läst 4402 ggr
[Emma--]
2013-06-09 13:45

Devon rex -katten och pälsallergi

Finns det någon på sajten som är allergisk mot katt och har devon rex? Hur fungerar det för just er? Min personliga upplevelse hittills så handlar det egentligen inte om att många tål dom, men att det kan fungera bättre än andra katter. Min mamma har nyss blivit allergiker, men tål mina bättre än andra katter. MEN hon tål dom långt ifrån bra och måste ta allergitabletter och hon undviker att klappa dom för att råkar hon få i ögonen så rinner det resten av kvällen. Så hon skulle aldrig kunna ha katt själv. För sambons mormor och morfar är det samma sak, dom tål rexkatterna bättre men dom tål dom inte.

Annons:
Cats cornish rex
2013-06-09 18:22
#1

Jag är allergisk men har väninna med Devon och själv har jag en cornish. Tål cornish bättre än Devon, reagerar mer eller mindre inte alls på cornish och lite på Devon.

[Emma--]
2013-06-09 18:32
#2

#1 okej. Hur pass allergisk är du? Tänkte om du träffar "vanliga" katter, hur blir det då? Behöver du ta allergitabletter eller funkar det tillräckligt bra som det är?

Cats cornish rex
2013-06-09 18:37
#3

Blir ordentligt sjuk med vanliga katter, astma. Med Devon klarar jag att vara en hel kväll men blir tvungen att ta allergimedicin om jag ska sova kvar. Med cornish klarar jag utan medicin. Testade massor innan jag skaffade min Hera. Snälla uppfödare och ägare lät mig hänga där i timmar :-)

[Emma--]
2013-06-09 19:54
#4

#3 roligt att det funkar bra :) Verkar ju vara väldigt varierande från person till person.

parisi
2013-06-10 08:47
#5

Jag är kattallergiker. Är väldigt allergisk. Har en sphynx och devon hemma. Äter allergimedicin varje dag och gjort nästan hela mitt liv. Märkte när jag slarvade med medicinen en dag att jag blev sjuk några dagar. Tror det var en kombination av min damm-pollen och kattallergi. Känner inget av sphynxen men just utan medicin tror jag jag är känsligare för min devon. Men med medicin känner jag inget alls, så underbart :D

[Emma--]
2013-06-10 09:30
#6

#5 Och där sprack min teori haha. Tänkte att dom som klarar av raserna kanske är väldigt lite allergiska. 
Visst nu äter du medicin men jag märker ju att det hjälper knappt min mamma så måste ju vara något som gör att raserna funkar för vissa 🙂

Skulle antagligen göra som dig om jag blir allergisk. Skulle lätt käka medicin varje dag så länge jag kan ha mina små troll.

Annons:
Mia-A
2013-06-10 10:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag är också allergisk mot "vanliga" katter - väldigt allergisk - och även mot pollen, gräs, gråbo mm.😐

Just nu har jag 2 Devon Rex och 1 Cornish Rex. Vintertid klarar jag mig utan allergitabletter, men vår, sommar och tidig höst måste jag ta allergitabletter. Rexarna känner jag inte av annat än när jag är förkyld, men då blir man ju extra känslig. 😉 Min erfarenhet och vad jag har hört från andra Rexägare är att det är väldigt individuellt hur man reagerar på Rexarna. En del klarar Devons men inte Cornish och en del reagerar tvärtom.

För egen del trodde jag under 40 års tid att jag aldrig skulle kunna ha annat än stallkatt. Fick sedan tips om Rexarna och hade turen att få komma till en uppfödare för att provnosa och provgosa. I samma veva fick jag och familjen även en ny granne som har både Cornish och Devon. Även dit var jag välkommen för att provnosa och provgosa. Det funkade! Jag blev överlycklig! 😃 Sedan hittade jag 2 omplaceringskatter - 1 Cornish och 1 Devon - och på den vägen är det.

Bild på de 2 första som kom till min familj när de var "nyinflyttade":

[Emma--]
2013-06-10 10:45
#8

#7 Jag kan tänka mig lyckan när man hittar katter man klarar av! 🙂

Ylva-Li
2013-06-10 16:11
#9

Min sambo är egentligen kattallergiker. Han har reagerat kraftigt på huskatter, men cornish och devon funkar. Våra klarar han utan problem, tack och lov!
Så han är en positiv sida. ;)

Min mamma är också allergisk, likaså min äldsta systerson. De tål inte våra katter heller.. tyvärr. De blir så dåliga att det bara rosslar i halsen på dem. Mamma har fått nån riktig dundermedicin nu, så nu känner hon nästan ingenting när de besöker oss. :)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

[Emma--]
2013-06-10 16:14
#10

#9 vilken tur att det funkar för honom 🙂

Ja det verkar variera en hel del! Tummen upp för dundermedicin! 😛

Sagolika
2013-06-11 07:19
#11

#9 Vilken medicin har din mamma fått?

Ylva-Li
2013-06-11 15:26
#12

#11 Oj, ingen aning. Kan fråga när jag träffar henne igen. :)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Upp till toppen
Annons: