Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 1264 ggr
[Emma--]
6/17/13, 1:04 PM

Avelsarbete vid tjuvparning?

Såg en som råkat ut för en tjuvparning mellan 2 devon rex.

Vad gör man vid ett sånt tillfälle om inga hälsotester gjorts innan? 
Eller vad tycker ni man ska göra?

Göra testerna efteråt?
Ta ett lägre pris när man inte lagt ut lika mycket? 

Beskriv gärna utifrån fler scenarion där kanske mamman redan hälsotestats vid en tidigare parning osv.

Annons:
Yoda
6/20/13, 8:44 PM
#1

Jag skulle inte alls tycka det var något allvarligt, men då utgår jag från att man någonstans vet att katterna är friska och att de var tänkta till avel från början.

___________________________________________

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Yoda
6/20/13, 8:45 PM
#2

Det enda jag skulle vara noga med att kolla är blodgrupp, men det är ju inga problem att kolla via dna även om mamman är dräktig. Nu är det förbjudet att para B-hona med A-hane, men i det fallet hade jag inte gjort abort. Tror det är betydligt större risk för problem än att låta mamman föda ungarna.

___________________________________________

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

[Emma--]
6/20/13, 8:54 PM
#3

#1 Och om katterna inte var tänkta till avel innan? 🙂

#2 Jo blodgrupp är ju viktigt att kolla. Om inte annat bara för att vara beredd. 

Vad tycker du i övrigt. Kan man eller bör man ta samma pris trots att man inte lagt ut mer än avelsarbetet efter kullen blivit till?

Silvestris
6/20/13, 11:09 PM
#4

Beror väl på. Är det tex. nära släktingar som parat sig aborterar jag. Om det i övrigt är en acceptabel parning men tester saknas fixar jag testerna så fort som möjligt.

[Emma--]
6/22/13, 11:45 AM
#5

Okej. 🙂
Ja det är väl egentligen inte någon katastrof om det inte råkar vara sjuka katter förstås. Och skulle det råka vara problem med något sånt, får man väl göra det bästa av situationen.

Upp till toppen
Annons: