Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar-och-vård
Läst 8291 ggr
Toxxic
7/3/13, 2:40 PM

Svart "beläggning" på nos och runt mun/morrhår

Hej!

Jag har en vit Devontös och jag undrar över missfärgning/beläggning som hon får på nosen samt andra ställen på huvudet. Under hakan och på de andra ställena går det att skrapa bort med nageln (ser ut lite som svarthaka). Det försvinner även om man är noga vid bad men är tillbaka lika fort igen. Det ser inte irriterat ut och det kliar inte. På nosen som är rosa får hon en svart rand högst upp vilket ser väldigt lustigt ut..

Upptäckte även i går att hon har börjat lukta stall . Jag tycker inte hon luktar illa men är det något som är vanligt?

Annons:
Vixxen
7/3/13, 2:42 PM
Toxxic
7/3/13, 2:46 PM
#2

Jag har läst på om Malassezia och läst tråden men hon luktar inte i ljumskar och liknande, inte heller "potatisaktigt" utan just stall/bondgård. Just den lukten sitter på hals och bringa ungefär och kommer inte från öronen som var det första jag sniffade i när jag försökte lokalisera lukten. Får inte heller ihop det hon har under hakan och på nosen med den sjudomen.

[Emma--]
7/3/13, 3:06 PM
#3

Det kan inte "bara" vara svarthaka/ acne då?

Sen om det skulle vara malassezia så kanske inte alla tycker det luktar lika, men jag spekulerar bara.

Toxxic
7/3/13, 3:35 PM
#4

Det kan absolut "bara" vara det. Min Exotic hade det men det gav sig efter att han kastrerades. Devonen är ganska nyligen kastrerad så jag hoppas att det isf ger sig på henne med. Det som gör att jag undrar är just att det inte bara sitter under hakan utan i morrhårskuddar och till viss del runt ögonen vilket får henne att se smutsig ut. För att inte tala om hur hennes rosa nos ser ut med en svart rand på 😃

Lär väl ändå få ta en vända till vetten och be dom kolla. Det har bara inte känts direkt akut då det bara är ett estetiskt problem.

[Emma--]
7/3/13, 3:37 PM
#5

Okej hoppas på det 🙂
Hm jag vet att jag läste en tråd på iFokus med en katt som först bara hade svarthaka på hakan och runt nosen. Sen blev det värre kring ögonen osv. 
Men minns inte riktigt om dom kom fram till om det var pga allergi. Ska se om jag kan hitta tråden. 🙂

Haha ja det syns väl ännu mer när det är en vit katt.

Toxxic
7/3/13, 3:40 PM
#6

Det är riktigt irriterande just för att hon är vit. Nu ställer ju jag inte ut men hade jag gjort det hade jag gråtit blod..

Annons:
[Emma--]
7/3/13, 3:53 PM
#7

Tråden jag tänkte på var kanske inte precis som jag minns den, men

här finns den i alla fall om du vill kolla. 

Har du någon bild?

Toxxic
7/3/13, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag ska titta igenom den. Tack!

Här kommer bilder. Nu är de tagna med skarp blixt så de är riktigt osmickrande för lilla tjejen men då ser man iaf ordentligt hur det ser ut.  (Har inte rensat ögonen/öronen idag ännu heller)

Toxxic
7/3/13, 4:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Från sidan så man ser hakan:

Silvestris
7/5/13, 8:40 AM
#10

Beläggningen på nosen är antagligen bara smuts. Problemet med vita katter är ju att smuts syns tydligare, så även snorkråkor och ögonkusar.😉Mat kan också orsaka missfärgningar (du skulle se min vita hona efter hon har käkat en måltid inneållandes blod…). 

Antagligen är det svarthaka din katt har på hakan och det kan du försöka behandla lite själv. Mild svarthaka brukar gå bra att behandla bara genom att rengöra med vegetabilisk olja på en bomullsrondell.

Toxxic
7/5/13, 3:43 PM
#11

#10 Tack för svar!

Så du tror att allt det svarta i ansiktet bara kan vara smuts helt enkelt (kombinerat med svarthaka då)

Silvestris
7/5/13, 4:09 PM
#12

Jepp, det tror jag.

Upp till toppen
Annons: