Annons:
Etikettskötsel-och-omvårdnad
Läst 3503 ggr
Ellenfyrkant
2013-07-20 08:19

Avancerad skötsel?

Har så länge kollat in denna ras och läser både här och var. I en kattrasbok fann jag att de tar endel tid att sköta då de ofta ska baras och få en omgång öronrens pga av avsaknad av hår i öronen. Vilket tyvärr avskräckte mig lite. Inga problem att göra nån gång i månaden. Men har varken intresse eller tid att sitta och rensa kattöron och bada katt flera gånger i veckan. Hur ofta gör man detta? Upplever ni vaxproduceringen som ett bekymmer? Denna info fanns om Devon men nämndes inte om Cornish, ska väl inte vara någon skillnad där?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
[Emma--]
2013-07-20 09:46
#1

Jag behöver i princip aldrig göra det på mina katter, men dom är och tvättar varandra i öronen.

Badar gör jag kanske 1 gång/kvartal, eller 1 gång/halvår.
Det är ju lite olika beroende på katten. Ibland oftare om dom känns skitiga, eller när jag ska hälsa på min mamma som är allergisk. 

Så päls och öronvård är inte det som tar tid. Däremot är det en aktiv ras som kräver aktivering. Men det varierar ju också från katt till katt.

Bullemor
2013-07-22 19:58
#2

Jag varken badar eller petar öron på min. Den enda skötseln här består i lite kloklippning, tandstens-bort-petning och borsta av lösa hår nån gång ibland.

Sarah-S
2013-07-25 09:49
#3

Jag badade mina devons endast inför utställning och passade då på att torka ett varv i öronen med en våtservett, mer än så krävs det inte

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Hilda123
2013-07-29 18:33
#4

Varje dag putsar vi ur ögon öron och nos på våra katter. Men vi badar dom inte särskilt ofta.

Ellenfyrkant
2013-07-29 19:03
#5

#4 Är det för att er rutin ser ut så eller finns det behovet hos era katter?

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
2013-07-29 19:03
#6

#4 Är det för att er rutin ser ut så eller finns det behovet hos era katter?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Hilda123
2013-07-29 22:02
#7

Det är våran rutin

iKris72
2013-07-30 14:46
#8

Jag har aldrig riktigt fattat varför man ska bada korthåriga katter…låter högst onaturligt. Eller skulle det vara särskilt nödvändigt just för rexar? Lite okunnig på ämnet men de två bonnkatter vi hade när jag var yngre satte aldrig en tass i vatten och hade jättefin päls ändå.

ikrisblog.wordpress.com

[Emma--]
2013-07-30 15:13
#9

#8 Skulle inte säga att det är ett måste så länge inte katten av någon anledning kommer kräva mer. T.ex en katt som tvättar sig dåligt.

Jag vill dock personligen alltid vänja mina katter vid att bada ifall det behövs nån gång.
Speciellt inför när jag åker hem till min mamma för att försöka få bort så mycket lös päls som möjligt. 

Sen om det får gå tillräckligt lång tid kan jag tycka att pälsen börjar kännas lite skitig, men jag badar oftare än vad det behövs utifrån den synpunkten. 

Och sen såklart om man nu vill testa utställning så bör man ju bada dom inför det. 

Men det där är ju väldigt individuellt från katt till katt om bad verkligen är ett måste skulle jag säga i alla fall.

Yoda
2013-08-03 21:21
#10

Jag anser inte att bad är nödvändig förutom om man ställer ut. Min svärmors devon går ute hela somrarna (under uppsikt) och blir skitig som tusan, men hon badas aldrig. Själv klipper jag klor, torkar ur öronen vid behov (olika från katt till katt) och inget mer.

___________________________________________

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Upp till toppen
Annons: