Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 2381 ggr
Lunib
11/5/13, 2:58 AM

Tjuvparning, vad göra?

En tjyvparning mellan Devon Rex, hona, och Skogskatt ,hane, har inträffat hos en väninna. HJÄLP? Hon är redan tjock om magen och har inte märkt något löp och såg inget förrän man såg att magen började bli rund. Hon har säkert gått nu ca 5-6 v. Det finns bara en hane och det är en Skogskatt hane! Vad skulle ni gjort och kan ni ge råd? Någon som haft kattungar på en devon rex med en större katt än devons som far?

Annons:
Lamina
11/5/13, 3:32 AM
#1

Läsa på en massa om hur man ska ta hand om en dräktig, födande, digivande katt. Se till att ha allt som behövs vid födsel till hands. Leta rätt på en veterinär som man kan åka in till närsomhelst om det behövs, se till att ha numret dit i telefonen eller liknande. Lägg undan pengar så det finns om det behövs. Och om det finns någon seriös och kunnig kattuppfödare i närheten, fråga om hen kan tänka sig vara mentor/stöd. Sen är det bara att luta sig tillbaka och njuta av den glädjen det ändå är att ha kattungar. Eller tja, försöka att inte drivas till vansinne av dom små pälsbollarna. Och så ser ni väl självklart till att kattungarna är vaccinerade, chippade, avmaskade och allt det där innan dom flyttar till sina nya hem. Men detdär har ni väl redan tänkt på antar jag. Vad gäller storleken på katterna är det inget att oroa sig för. Fostren anpassar sig till mammans storlek. Får man fråga hur det gick till?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Thaeri
11/5/13, 3:49 AM
#2

Rapportera till de förbund som katterna hör till också.

Du vill inte bli anklagad för att sälja huskatter…

[Emma--]
11/5/13, 3:45 PM
#3

Nu har det väl gått lite för lång tid för abort kanske. Det kan man göra direkt en tjuvparning skett om man inte vill ha kattungar. 

Läs på, och göra sig redo helt enkelt. Kan vara en bra idé att söka ledigt runt tiden honan ska föda så hon inte är ensam. (ifall väninnan har jobb)
Vet ni blodgrupperna på katterna? 

Kan ju också vara en bra idé att kontakta uppfödarna till föräldrarna, det skulle säkert uppskattas att dom får veta vad som hänt så dom inte helt plötsligt får se annonsen. 🙂

Sarah-S
11/5/13, 6:59 PM
#4

Kastrera honan och i samband med det ta bort fostren

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

lejoneva
11/6/13, 2:59 PM
#5

Man tar väl inte bort friska kattfoster. Har haft flera icke renrasiga katter och de har varit de absolut friskaste katter jag någonsin haft.

Sarah-S
11/6/13, 3:09 PM
#6

Jag anser inte att man bör ta en oplanerad kull, och eftersom föräldrarna är av de två raserna bör man se till att de är hälsotestade innan avel

Det finns tillräckligt med huskatter på marknaden att ytterligare kattungar inte behöver födas

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Lunib
11/7/13, 8:27 PM
#7

Tack för era svar… jag ska göra allt för att hjälpa henne och hoppas att allt går bra…

[Emma--]
11/7/13, 9:43 PM
#8

Hoppas allt går bra vad hon än väljer att göra 🙂

lejoneva
11/9/13, 12:49 PM
#9

Veterinärer brukar inte vilja ta bort foster, som växt till sig. Kan verkligen förstå dem. Och den här katten är ju redan rund om magen. Sen är det inget fel med huskatter, när de tas hand om hand ordentligt.

[Emma--]
11/10/13, 6:51 PM
#10

#9 risken ökar väl dessutom ju längre tid det gått. 5-6 veckor är ju rätt lång tid så.

Silvestris
11/15/13, 7:13 PM
#11

Jag har gjort en planerad utparning där hanen var av en större ras än honan (devon rex) och det gör jag inte om. Kattungarna hon fick låg högt över (20-30 g) medelvikten för devons och förlossningen var mycket kämpig. Jag och en god vän fick hjälpa honan att få ut ungarna. Mycket glidslem och så fick vi dra ut ungarna, den första överlevde tyvärr inte då det tog för lång tid att få ut den.

Så förbered dig på en besvärligare förlossning.

[Emma--]
12/12/13, 8:48 PM
#12

Hur har det gått för din vän och hennes katt? 🙂

Sploutt
12/17/13, 2:21 PM
#13

*följer*

Annons:
halloween
1/4/14, 3:32 PM
#14

Det finns säkerligen många som vill ha en katt som är hälften av varje! Det kan bli jättefina ungar! Det är ju levande djur det handlar om…

Upp till toppen
Annons: