Annons:
Etikettövrigt
Läst 5295 ggr
[deen]
2014-03-07 10:15

Kattkläder?

Jag har gjort en katttröja till min kompis som är ägare till mina "styvkatter". Mest lite på skoj, för jag är rätt kluven till det här med kläder på djur.
Det väckte i alla fall en del tankar, vad tycker jag om saken egentligen? Vad tror jag djuren själva tycker?
Och vad tycker ni? Skulle vara kul att höra!🙂

Annons:
[Emma--]
2014-03-07 17:24
#1

Det jag tycker är att det ska vara ett syfte som att katten behöver det för värmens skull t.ex. 

Sen måste man alltid utgå från katten också. Vissa tycker det är härligt med en varm tröja, medans andra bara hatar det.

[deen]
2014-03-08 11:22
#2

Tack för svaret!🙂 Ja, jag kan bara hålla med dig. Det ska vara för att det behövs, inte för att man vill ha en "docka" att klä upp!
Samtidigt tror jag inte att alla djur som kläs för skojs skull far illa av det, men det verkar i många fall följa med en attityd att djur är accessoarer, saker snarare än levande varelser, tror det mest är den attityden jag har svårt för.😡

Hoppas jag inte trampar nån på tårna med den här frågan, det är inte min mening! Tycker det är intressant att höra andras åsikter om nåt jag funderat på.
Är det nån som själv har erfarenhet av kläder för djur?

[Emma--]
2014-03-08 12:13
#3

#2 håller med dig om den biten om att djuren inte behöver fara illa av det, men att det ibland finns en attityd kring det som jag inte tål. 😛

Mina katter har fått prova tröja någon gång och en av katterna verkade tycka det var helt ok efter ett tag. Hon frös lätt och med tröjan verkade det underlätta. Planen var att det skulle underlätta att testa ta ut dom under våren för annars är det bara varma sommardagar katterna vill vara ute.

Sen tar det ju alltid ett tag att vänja sig vid kläder, precis som att det tar tid för dom att vänja sig vid en sele.

[deen]
2014-03-08 14:30
#4

#3 Kan tänka mig att de inte är helt bekväma i början!😉
Min tanke var väl lite samma, att de (om de nu vill ha tröja på sig) skulle få extra värme när de t.ex. är ute på balkongen.
Vi får testa och se! Jag gjorde den halvt på skoj, halvt på allvar så det får bli som det blir.
Jag kan skriva igen och berätta hur det gick när vi har prövat.🙂

Lavine
2014-03-09 19:58
#5

Jag tänker likadant som redan är sagt. Jag har haft en tröja på mina någon enstaka gång, t ex när vi kom fram till en kall husvagn i fjällen på vintern. Just nu är jag sugen på att komma på en lösning till min lilla katt, vi har vinter/vårvinter här, med noll grader eller någon enstaka plusgrad. Hon vill så väldigt gärna komma ut, men jag vet att hon kommer börja darra på ett kort tag, den gränsen brukar ligga på vid 7 plusgrader ungefär. Vet inte hur jag ska fixa både kläder och sele.

[deen]
2014-03-10 12:21
#6

#5 Intressant det där med både kläder och sele, ja hur löser man det? Kan ju vara svårt att få selen att sitta säkert och samtidigt inte för hårt eller nypa åt nånstans. Hm, vad smart det vore om den kunde sitta under tröjan!🤔
"Mina" katter gillar inte att gå ut, och är därför bara på (den nätade) balkongen, så jag har inte funderat på det förr.

Annons:
Lavine
2014-03-10 13:34
#7

Jag har en kattsele som är lite stor. Men eftersom det är en katt det handlar om så tror jag att det är en enkel match att krypa ur selen även om man har en tröja på sig. Nånstans har jag sett en sibirisk katt ha en liksom klädd sele på sig, men jag tror att det var en liten hundsele, och det funkar i så fall ändå inte på min pyttekatt. :)

[deen]
2014-03-10 14:52
#8

Nä, de är ju smidiga som attan!😃

[deen]
2014-03-14 09:37
#9

Ok, det gick ju inte så bra det här. Eller, det gick inte alls för jag hade gjort den för liten!😞
Min kompis ville dock ha två tröjor, så det är bara att försöka igen.🤪

Lavine
2014-03-14 16:22
#10

Äsch då! :)

[ellenhellstrom]
2014-05-12 09:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Mina katter har fått prova kläder ett fåtal gånger. Dom är inte så förtjusta i de. Oftast så bryr dom sig inte men ibland har dom stelnat som pinnar och fått för sig att dom inte kan gå utan att se stelopererade ut. 

Faxe, till vänster, älskar att krypa in under alla filtar och täcken så tänkte att en fleecetröja hade han gillat (den till vänster). Men han verkade inte uppskatta den heller. Men katter tänker väl inte som oss att; åha va mysigt att gå runt i en mysig fleecetröja, haha. 

Min mamma är lite rolig också, hon fick för sig att sticka benvärmare till katten…. Hon stickade alla fyra utan att prova med den första. Katten hade på sig dom i 2 sekunder sen sparkade han av allihopa haha..

[deen]
2014-05-21 10:31
#12

Haha, vad roligt! Speciellt det där med benvärmarna!😃Fina bilder också.
Jag ska ta nya tag med virkandet åt katterna framåt hösten, känns inte som det är väder för kläder nu, och skönt det!☀️😎

moggle
2014-05-21 13:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har en tröja till mina katter. används mest när det är vinter och man ska till vet, blir så kallt att sitta i transportburen annars. har varit någon gång jag haft den med när vi gått ut tidigt på våren på promenad.

#11 har en likadan tomtetröja hemma! den tas på en gång om året en kort stund för julfoto. inte jätteuppskattat, men han står ut ett par minuter om man mutar med godis :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: