Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1163 ggr
[Emma--]
5/14/14, 7:59 PM

Många bad för katten

Känns som att vi får bada Sheri alldeles för ofta nu och jag är rädd att hennes hud ska torka ut eller något. 

Hon har redan innan tvättats med malaseb men vi slutade för några veckor sen då det blev väldigt bra.

Var till veterinären bara för att utesluta ohyra och sånt och fick veta att hon har för mycket bakterier på huden så vi fick ännu ett schampo.

Vi har redan börjat ge allergifoder för utredning men veterinären tyckte vi skulle tvätta Sheri två ggr/vecka i 4 veckor nu och sen komma på återbesök. En gång med malaseb och en gång med schampot mot bakterierna. 

Det är tillfälligt förstås, men det känns inte bra att bada henne så ofta.

Annons:
Silvestris
5/16/14, 8:52 PM
#1

Nej, jag vet. Det är inte alls kul att behöva bada så ofta. Man tar ju även bort de bra bakterierna på huden. 

Har du provat att ge tillskott av Viacutan eller liknande? Det är ju bra för huden. Hade det inte varit för att du behöver bada katten skulle jag rekommendera Dermoscent spot on. Det gör underverk med min äldsta devons päls (som lätt blir torr och matt).

Dermoscent har iofs en massa päls- och hudvårdsprodukter som kanske är lite snällare mot huden. Deras halsband Aromacare kanske skulle kunna vara en idé?

Hemsida finns här.

[Emma--]
5/17/14, 7:31 PM
#2

#1 Eller hur. Jag hoppas det ska räcka med dom här 4 veckorna och att vi bara kan fortsätta allergiutredningen utan en massa bad.

Nej det har jag inte testat, men ska helt klart spana in det. Tack för tipset. 🙂

Och ska bokmärka den sidan så kan jag åtminstone minnas det till senare. 🙂

Upp till toppen
Annons: