Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1237 ggr
Lavine
2014-07-22 09:25

Att få blötmatskatter att dricka

Mina katter äter endast blötmat och får därigenom i sig vätska genom maten. Nu när vi har värmebölja blir de dock lite dåliga på att äta, och då blir jag orolig över att de inte får i sig nog med vatten heller. Jag har ställt fram roliga muggar och skålar med vatten, men ser inte att de dricker. Några tips? Eller ska vi bara invänta våra mer normala sommargrader? Funderade på en vattenfontän, men det känns kanske ändå lite onödigt med tanke på att vi sällan har värmeböljor.

Annons:
Maria
2014-07-22 09:33
#1

Jag har två katter som är urdåliga på att dricka och äter enbart blötmat.

Den ene (12-åringen) fick urinstopp i vintras och sedan dess blandar jag i en skvätt vatten i blötmaten varje gång till båda två.

Det funkar bra och de äter sin mat som vanligt. Vi har provat vattenfontän men ingen har gillat det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sehvrin
2014-07-22 09:49
#2

Du skulle kunna tillsätta mer vatten i blötmaten. Nu när det är så varmt har jag lagt i några isbitar i mina katters mat, det är både lite svalkande och ger extra vatten.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Cessy
2014-07-22 09:59
#3

Jag blandar alltid ner vatten i blötmaten, eftersom min kisse är usel på att dricka o det fungerar bra.

Lavine
2014-07-22 11:46
#4

Jamen vad smart och enkelt… det måste jag testa, extra vatten i maten. Tack!

Lavine
2014-07-22 11:47
#5

#2 Och så måste jag tillverka isbitar, det var ju enormt fiffigt, får maten att hålla längre också.

[Emma--]
2014-07-22 12:51
#6

Brukar ställa ut skålar lite överallt då mina brukar passa på att dricka när dom passerar en skål med vatten. Keramik brukar dom föredra också har jag märkt. 

Sen brukar även en isbit i vattnet kunna locka dom till att dricka lite extra. 

Och vill du så har jag en vattenfontän ståendes (cat mate) du kan få låna och se vad dina damer tycker om sånt.

Annons:
Lavine
2014-07-22 13:11
#7

#6 Snällt av dig! Hinner nog inte nu innan vi åker ut till landet igen, men om värmen fortsätter så hör jag av mig. Jag hoppas tricket med extra vatten i maten funkar. Ska tänka på keramik och hälla vatten i en vanlig mugg.

Lavine
2014-07-22 14:59
#8

Hörni, det verkade funka…! Serverade mat och när ena katten genast visade intresse kom jag ihåg att skvätta över vatten. Tog först litegrann, och sedan lite till och mosade ut i maten. Vet inte hur mycket jag borde tillsätta, men det var lite vatten runt om maten när hon åt, och ingen vätska var kvar i alla fall. Tjoho!

Eine
2014-07-22 20:55
#9

Ett annat tips är att tillsätta några få droppar mjölk.Vissa katter gillar det.Bara några droppar alltså🙂

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: